Bernadette
Roberts - Utazás a nem-individuumba
Az
utazás kivonata
I.
Előre
nem jelzett, fel nem fogott és ismeretlen pillanat volt ez. Ez volt az a
pillanat, amelyben az “én” belépett a nagy csendbe, és soha nem tért vissza. Az
ismert küszöbén túl, az individuumra nyíló ajtó becsukódott, de az Ismeretlenbe
vezető ajtó kinyílt egy olyan rögzült tekintet számára, amely nem tudott
félrenézni. Az értelem, képtelen lévén látni az individuumot, emlékezni rá vagy
arra tudatosan létezni, a jelen pillanatra korlátozódott. Minél inkább
törekedett az ön-reflexióra, annál lenyűgözőbb volt a csend.
II.
Állandóan
kifelé, az Ismeretlenre nézve a csend mérséklődött, és az individuumnélküliség
örömmé változott. De a nyugvópont – a belül lévő Isten – utáni kutatás nemcsak
egy ürességet tárt fel, hanem kettőt, mert amikor nincs individuum, nincs másik
sem, személyes individuum nélkül nincs személyes Isten, szubjektum nélkül nincs
objektum sem. A nyugvópont eltűnt, és magával vitte az individuum által
birtokolt élet minden értelmét, mivel az individuum létezését többé nem
lehetett érezni. Ami megmaradt, az ismeretlen volt. Nem volt élet, nem volt
akarat, energia, érzések, tapasztalatok, belső világ, szellemi vagy lelki élet.
Mégis volt valahol élet, mert minden ment tovább úgy, ahogy szokott.
III.
Bár
nem lehetett helyhez kötni vagy a látás vagy az értelem bármely tárgyában
megtalálni, valahol a szabadban az élet békésen és biztosan áramlott. Mint a
tenger fölött egy sziklaszirt, feltárult: az élet nem valamiben van, inkább
minden az életben van. A sok elmerül az Egyben, sőt még ami azután marad, hogy
nincs individuum, az is beolvad az Egybe. Mivel nincs többé távolság az
individuum és a másik között, minden ennek az azonosságnak a közvetlenségében
ismert. A részletek beleolvadnak az Egybe, az egyedi tárgyak átadják helyüket,
hogy feltárják azt, ami mindvégig ugyanaz minden változatosságban és
sokaságban. Az élet ezen új dimenziójának látása egy csodálatos szemüveg
ajándéka, amelyen keresztül Isten mindenütt látható. Isten minden, ami létezik,
minden, kivéve az individuumot, természetesen.
IV.
De
mi látja ezt az Egyet és tudja azt, hogy lát? Az a szem [szem alatt tudatosságot,
tudatosságformákat ért a szerző - a ford.], ami néz, nem belül van, nem az
értelemé vagy a testé, nem is az individuumé. Ismeretlen és külső – először
olyan, mint egy szemüveg, majd később fej fölötti. A szemről lehetett tudni,
hogy létezik, de sem látni nem lehetett, sem ránézni. Nem oldódott fel az
Egyben – a látó és a látott nem volt azonos. De ami még nagyobb rejtély: mi
maradt meg az individuum hiányában? Mi ez, ami sétál, gondolkozik, beszél? Mi
ez, ami tudatában van az Egy fölötti szemnek? Közöttük – nem-individuum, szem,
Egység – azonosságot felfedezni nem lehetett.
V.
Egyszer
az Egység ellenállhatatlan erősséggé fokozódott, mintha minden részéből
összevonta volna magát, magába húzva és elmosva mindent, ami létezik, beleértve
a szemet, ami látta, és azt, ami megmaradt. A kialvás küszöbén a szem vibrált
és elhomályosult; az, ami megmaradt, azonnal elfordult. Hogy elviseljük a
látomást, hogy belelépjünk, a szem világának nem szabad kialudnia. Valahogyan
erősebbé kell válnia; de milyen erő az, és hogy lehet megszerezni? Még mindig
meg kellett valamit tenni, de mit? A nem-individuum kiszolgáltatott, nincs
ereje, nem az a szem világossága, és nem is maga a szem.
VI.
Kilenc
hónap telt el, mielőtt az Egységre szegeződő szem a semmire szegeződő szemmé
alakult volna. Minden figyelmeztetés vagy ok nélkül minden partikuláris
feloldódott az ürességben. Egy ponton az értelem szembe találta magát az élet
borzalmas ürességével, a halál és pusztulás csalárd semmiségével, amely
leválasztja az életet a látás minden tárgyáról. Csak az individuum tud
elmenekülni egy ilyen látomás elől, mert csak az individuum ismeri a félelmet,
és csak a félelem tud védőfegyvereket létrehozni. Individuum nélkül az egyetlen
menekülés a nem-menekülés: az ürességgel szembe kell nézni – történjék bármi. A
domboldalon, szembesülve mindannak a sűrítményével, ami félelmetes és
értelmetlen volt – de ki vagy mi észlelte ezt a rettegést? És ki vagy mi tudta
elviselni? Az individuum hiányában minden, ami megmaradt, mozdulatlan nyugalom
volt, egy megtörhetetlen, érezhetetlen csend. Ha megmozdulna, meghasadna? Vagy
kitartana? Ezt nem lehetett tudni, feltételezni vagy éppen remélni. Lesz, ami
lesz.
VII.
A
nyugalom szilárdan kitartott, mert a semmi és az üresség nem ismerheti a
félelmet vagy a rettegést. A “vadvirág” végül is megadta magát, helyet adott,
végtelenül kitágult, hogy feltáruljon egy nagy erő, amelyet most látni lehetett
anélkül, hogy a szem elhomályosult vagy a fény kihunyt volna. A test felbomlik
és beleolvad a megmaradó csendbe. Ezután a szem nem lát többé semmit. Ehelyett
az értelemre gyakorol nyomást, mint egy rettenetes felvigyázó, követelve, hogy:
“Láss!” Az értelem nem tud többé semmire részleteiben vagy általánosságban
összpontosítani, nem lát semmit belül vagy kívül. A teljes nemtudás
állapotában, egy iszonyú állapotban, egy átjáróban, egy merev most-pillanatban
rögzül hónapokig, amelyből nem tud kimozdulni, és amelyben nincs mit látni.
VIII.
Ebben
az átjáróban az igazi élet, ami helyhez nem kötött és a “seholban” van, úgy
tárja fel magát, mint ami megmarad, s nem ismer halált. Ez az az élet, ami
folytatódik a nemlátás és nemtudás ellenére, egy örök élet, melynek – különös
módon – a látás tárgyaként nincs Istene. De hogyan tud a szokványos élet tovább
folytatódni az individuum energiái nélkül, amikor az igazi életnek nincsenek
ilyen energiái? Hogyan lehetséges megmaradni a hústestben és a hétköznapi
értelemben, amikor úgy látszik, hogy nincs bennük élet? Az idő erre az egyedüli
válasz, az idő, ami során hozzászokunk, akklimatizálódunk, újra meg újra
megtanuljuk, hogy miképpen éljünk együtt ezzel az új élettel. Ennek
végrehajtásához nincs jelen az individuum, hogy segítsen, az értelem nem tudja,
hogyan kellene csinálnia, és a test feloldódóban van.
IX.
Amikor
az alkalmazkodás úgy-ahogy megtörténik, akkor az utazásnak látszólag vége.
Először a létezés semmisége elviselhetővé válik, később megszokott látvánnyá
lesz, végül pedig annyira magától értetődőnek tekintjük, hogy nem is vesszük
észre, meg sem látjuk. Amikor semmi nem mozdul, hogy átvegye a helyét, a semmi
mindenné lesz; és ez végül el kell fogadni, mint a legnyilvánvalóbbat a végső
igazságok közül. Ekkor világosan lehetett látni, hogy egy élet minden kutatása,
okoskodása és tapasztalása csak óriási tékozlás volt – olyan méretű “utazás a
fejünkben”, hogy csak a csecsemő felfogóképessége tud elviselni ilyen
igazságot: hogy a vég olyan, mint a kezdet, és közötte minden puszta csalódás. A
nemtudás állapota állandó, mivel az értelem semmilyen tartalomhoz nem tud
kapcsolódni, nincs több, amit meg lehet tanulni. Nem lesz több utazás, ez az
utolsó, a végállomás: a vég, ami abszolút semmi.
X.
Ahogy
a folyó folyik, ahogy egy mosoly megjelenik, és a semmiből kiemelkedik a nagy
valóságok legnagyobbja, mely valóságosabb, mint bármi, amit látni vagy tudni
lehet – mégis csak ilyen fogalmakkal magyarázható. Maga a mosoly, “az”, ami
mosolygott, és amire mosolygott, azonosak. Ez volt a nagy valóság. A
viszonylagos értelem nem tudja felfogni, megragadni, továbbítani, látni, sőt
még hinni sem azt, ami feltárult. Ezt az azonosságot nem lehet közölni, mert ez
az egyetlen létező, ami Tiszta Szubjektivitás, és soha nem tárgyiasítható. Ez a
Szem, ami önmagát látja, és akárhová néz, nem lát mást, csak önmagát.
XI.
Később,
négyhónapos távollét után, az Egység újra megjelent, de többé nem egy
közvetítőn (a partikulárison) keresztül: “ott” volt mindenütt. De a visszatérte
túl késő volt; valami már “látott” és “tudott” lett, amihez képest minden más
csak csalódás. Az értelem mégis rá akart figyelni, rá kellett figyelnie, és
amikor ezt tette, az Egység eltűnt, és az értelem azonnal felfogta, hogy miért.
Megértette jelentését, működését és azt, hogy mi még a teendő. Egy hosszú
átmenet után az értelem végül megnyugodott és öröme telt saját megértésében.
Most készen állt arra, hogy jogos helyét elfoglalja a most-pillanat gyakorlatiasságában
és azonnaliságában. Nincs több kutatás, nézés, megőrzés, nem szükséges ismerni azt,
amiről megértette, hogy soha nem ismerhető meg. És a nemtudásnak ebben az
állapotában az értelem elégedetten elidőzne, mindörökké. Csak a Szem – mely nem
az értelemé – látja és ismeri önmagát minden létező összességeként; az Egység
ez, és maga az, ami megmarad, amikor nincs individuum.
XII.
Még
egy akklimatizációs, alkalmazkodással töltött időszak az átjárón túli nem
viszonylagos élethez. Aztán, éppen úgy, ahogy az individuum egyszer beleveszett
a csendbe, a nem-individuum csendje és nyugalma is elmosódott a felismerésen
túl. Az utazás – tapasztalatai, belátásai és tanulási eszközei – csak a régiből
az új életbe, a tudás és látás viszonylagos módjából a nem viszonylagosba való
átmenet eszköze volt. Most hát vége, a hasadék szubjektum és objektum között
visszavonhatatlanul bezárult. A viszonylagoson túl csak az önmagát látó Szem
van, mely nem statikus, inkább olyan folyamatosan újnak látja magát, hogy a
most-pillanat sohasem ugyanaz. Mivel lényege az újba való belelendülés, az
utazás folytatódik, előre, vég nélkül az Ismeretlenbe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése